sedapnya rambutan

by - Saturday, January 07, 2012




            semalam nenek aku kol suruh bapak aku blik kampung.. nenek aku bising xde orang nk amik rambutan kat pokok.. kitaorang cuma balik hari je sebab esok nya makcik aku buat kenduri.. penat jugak lh dari ampang ke tampin.. sampai je kt kampung aku, mak aku, n bapa aku terus serbu pokok rambutan.. geram aku tengok yang warna merah tu..


           mula-mula nampak je sikit buah rambutan tapi bila dah kutip penuh satu bonet.. hari ni memang kenyang makan buah je. pokok cempedak pulak tumbang mungkin berat sangat..sayang , banyak cempedak yang busuk.. 


          bila bagi bunga rambutan nak lagi.. dia pun pandai nk rambutan yang merah je. untung bunga hari ni makan je keje.. aku bagi rambutan dia makan, bagi kelapa pun mkn, air kelapa pun mkn, bagi rase durian sikit je terus terbangun dari tidur.. 

   selepas maghrib je kitaorang bertolak ke kl. sampai kajang pergi hantar rambutan kat umah makcik aku. pastu pergi hantar rambutan kat umah makcik aku kt cheras pulak. lepas tu pergi hantar kat kampung pandan pula.. dalam 3 bakul lah dorang amik.. dan last sekali kat umah wan aku kt kg pndan seberang jalan dgn umh makcik aku. bak kata pak long aku tadi, dah alang-alang tu baik jual je rambutan tu kt pasar malam.. adik mak aku sibuk tanya durian xde ke? sebenarnya kitaorang xlarat nk seberang sungai, dengan pacatnya lagi.. tadi pun amik rambutan pun dah penat. 

You May Also Like

8 391 sedang mendoakan dya

  1. Jemputlah makan rambutan tu...
    Sementara banyak lagi kat dusun ni...

    ReplyDelete
  2. wow best nyer... puas mkn buah byk2 xpayah beli kan.. ^_^

    ReplyDelete
  3. best gilaaa buah2 banyak tuhh!!
    haha,, tanx singgah blog ku.. :)

    ReplyDelete
  4. musim buah-buahan mmang sonok...

    p/s : somelnya bunga...

    ReplyDelete
  5. merahnyeeeee rambutan. syoknye kalau boleh petik dan mkn. aum. :)

    ReplyDelete

dah baca jangan lupa komen ye..
satu pun jadi lah..:)