malam raya 2012

✎dya nasir |⊙Thursday, September 06, 2012| ☑


hari ini baru aku nak update pasal raya..hahaha..busylah..kerja bertimbun-timbun ni. (sebenarnya alasan tak cerita..hihih). Raya tahun aku dengan family aku beraya di Negeri Sembilan. Sebelum ni kitoarang beraya di KL. Negeri Sembilan ni kampung ayah aku. kitaorang balik sehari sebelum raya. konon-kononnya nak balik lepas subuh tapi biasalah kita hanya merancang tapi lambat juga.hehehe
Sampai kampung je rendang ayam nenek aku dah siap masak..baru nak tolong masak..hahah..apa boleh buat nenek aku masak cepat sangat..kitaorang sampai kampung dalam pukul 10 setengah pagi.. rendang kat atas tu rendang yang nenek aku buat untuk hari raya..

aku hanya tolong kacau-kacau rendang je..bau rendang tu betul-betul menusuk ke perut..sedap sangat baunya..nasib baik puasakan. kalau masak untuk hari raya nenek aku biasa guna dapur kayulah..sambil kacau rendang sambil tengok handphone.hahaha.. dalam pukul empat lebih, aku keluar bersama dengan anak-anak aku (siapa lagi kalau bukan bunga, bello dan anaknya) tengok ayah aku dengan pakcik aku  bakar lemang..nenek aku risau kalau anak-anak aku tu melompat kat dalam kuali..
abang saudara aku hanya tengok dari dalam rumah je sebabnya kaki dia bengkak sebab main futsal. Masa berbuka tu semua cari rendang..rendang nenek aku terbaik dari ladang..sedap..tapi semua cari rendang ayam termasuk aku.. yang paling kelakar masa malam raya tu, nenek aku main bunga api.. stok mercun pak lang aku memang banyak..aku memang tak mainlah.hanya tengok dari jauh sahaja..hahaha..

disebabkan aku ni penakut nak main mercun aku cuma main bunga api jelah.. macam budak-budak kecik nak main bunga api. disebabkan tengah masak, nenek aku suruh main mercun kat depan. aku memang suka tengok orang main mercun sambil tutup telinga..(terkejut weyh..) malam tu, semua tengok adik-adik aku dengan pak lang aku main mercun sambil makan sup tulang..aku dua kali tambah..lama tak makan..
yang nenek aku tunggu paklang aku main mercun KLCC..adik-adik aku tak dibenarkan main mercun bola..mercun tu bahayakan.. dorang hanya boleh main mercun roket dengan bunga api je..hahahhaa.. kat rumah nenek aku tak ada budak-budak so kitaoranglah yang main bunga api tu.. 


sebelum adik-adik aku ni main mercun, ada seekor kucing ni konon-kononnya nak tengoklah orang main mercun, (kucing nenek aku, ciko).si ciko ni duduklah atas tembok..busybody juga kucing ni kan. lepas si ciko ni terkejut dengar bunyi mercun, dia lari lintang pukang pergi belakang..hahaha..takut lah tu..aku ingatkan berani. aku rasa dah macam karangan dah ni..agak-agak boleh dapat A tak?hahaha..

p/s : maaf ye tak ada pic..malam tu handphone aku buat hal bateri asyik kong je..camera pun tak sempat nak ambil..sebab khusyuk sangat makan..hihi

20 comments:

  1. best laa...balik raya kg kan..

    rempah tu, minima jual 3...topup no phone rm5...bg la alamat..

    ReplyDelete
  2. hhihi okla tu..da crita raya..hehe..lama dah ayu tak main bunga api ni..hehe

    ReplyDelete
  3. meriah betul...

    sy pun tak berani main mercun dya... maktu kecil2 dulu pernah... tu pun cucuk kat hujung lidi... ;p

    ReplyDelete
  4. nurulpun tah nape tak byk gmbr rya sbb bz kt dapur umah mertua..mana nk lyn anak2 lgi..so mmg tak bergmbr..

    mercun nurulpun takot..join merah main bunga apijer

    ReplyDelete
  5. bungi api ok lg main...klu mercun qalief tkt hehe

    ReplyDelete
  6. jiran sy main mercun giler2 punya..best ada memekak pun ada..sigh

    ReplyDelete
  7. nogori tu kat kg mane dya? :)

    ReplyDelete
  8. kita sampai umah malam sebelum raya taw.. tak dapat main mercun.. kaco rendang ke ape.. huhuhuhuhu

    ReplyDelete
  9. Wahh, meriah.:-) ym pn tkt maen mercun.mmg tk pnh maen pun, huhu.slm knl dear..

    ReplyDelete
  10. syoknya..comel pulak tgk kucing tu tidur.. =)

    ReplyDelete
  11. ala...mercun mmg org tua yang main budak2 tengok je hahaha...

    ReplyDelete
  12. wah..meriah btul rye jdnye..

    btw,good luck utk awk yg tggu ryuan..sy bru abez mggu haluan siswa..
    skngni sy dh bergelr magasiswa UTeM..hihi..
    bykkn berdoa taw..=)

    ReplyDelete
  13. seronoknya main bunga api dan mercun ramai2.. ^^

    *ada lagi tak bunga api ? nak ciket.. hehe

    ReplyDelete
  14. haha awesome la nenek main bunga api!
    dya!dya!!cendol dtg melawat dari eygpt!miss u all GSFian

    ReplyDelete
  15. haihh deqla pun x berani la main mercun..takat tengok bole la..hihi

    ReplyDelete
  16. meriahnya...entry panjang mana gambar main bunga api kikiki...ada gambar ciko jer...

    ReplyDelete

Dah baca jangan lupa komen ye..
Satu pun jadi lah..😀

 

Copyright © 2017 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

| Top of page