Tanda-tanda penyakit - Part A

✎dya bunga |⊙Tuesday, December 11, 2012| ☑


Tadi masa cari info pasal pinggang aku terjumpa info pasal kesihatan.. jom lihat dibawah..



MATA (Bertindak balas dengan keadaan hati)

  • Mata menjadi merah -->> Hati mengandungi paras toksin yang tinggi.Mata menjadi merah menandakan badan Kita sedang dalam proses pembuangan toksin. Mata menjadi kabur : Sering berlaku pada waktu pagi. Menandakan proses penyeimbangan hati sedang berlaku.
  • Keluar tahi Mata -->> Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan.
  • Keluar air Mata -->> Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja.
  • Ketegangan Mata Dan kelopak --->> Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat.



HIDUNG (Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong)
  • Selesema -->> Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong. Badan mengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat).
  • Hidung sumbat --->> Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.
  • Bersin --->> Proses membuang toksin di bahagian kerongkong. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.
 
BATUK
  • Batuk keluar kahak --->> Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
  • Batuk tanpa kahak -->> Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Biasanya kahak pekat keluar selepas beberapa Hari memakan RG..
  • Batuk Dan berasa gatal di kerongkong --->> Proses membuang toksin di bahagian kerongkong Dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar.
KERONGKONG
  • Kerongkong kering -->> Proses membuang toksin sedang berlaku di seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa badan Kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin.
  • Sakit kerongkong-->> Seperti di atas. Paras keracunan lebih serius.


BIBIR (Berkaitan dengan fungsi sistem penghadaman
  • Bibir pucat
  • Sistem penghadaman yang lemah.
  • Perut mengandungi angin.
  •  Kurang darah yang disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang sempurna Dan mengakibatkan kekurangan zat besi. Sepatutnya diperkuatkan fungsi penghadaman dahulu dengan RG sebelum memakan zat besi.
  • Bibir kering dan pecah --->>Perut mengandungi banyak bahan toksin.



MULUT DAN LIDAH (Berkaitan dengan fungsi jantung dan sistem pengedaran darah)

  • Lidah atau gusi bengkak, sakit : Menunjukkan jantung mempunyai masalah, seperti lemak yang berlebihan, injap menjadi lemah, saluran koronari tersumbat dan lain-lain lagi.
  • Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser) ---> Menandakan darah mengandungi asid berlebihan.
  • Mulut berbau busuk -->> Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin.


TELINGA (Berkaitan dengan buah pinggang)

  • Telinga terasa tersumbat --->> Buah pinggang mengandungi toksin berlebihan.
  • Telinga berdengung --->> Sedang merawat buah pinggang yang lemah.Biasanya tapak kaki terasa sakit ketika bangun pagi Dan sakit itu hilang setelah berjalan-jalan.


KULIT BERPELUH
:
  • Peluh masin ---> Badan mengandungi lebihan asid urik.
  • Peluh berbau ---> Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan.

RUAM DAN BISUL
Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.


KULIT GATAL DENGAN RUAM

Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.


KULIT PECAH DAN BERAIR

Proses pembuangan toksin yang larut dalam air..Sapukan serbuk Ganoderma pada kulit berkenaan.

RAMBUT GUGUR 
Menandakan fungsi buah pinggang yang lemah. Selepas proses gugur, rambut akan tumbuh semula dengan lebih sihat dan subur.

p/s : erm..rambut aku selalu gugur lorh..risau plak bila baca info kat atas ni..

sumber : copypaste

21 comments:

  1. Kebanyakannya brkaitan dgn toksid & acid dlm bdn. So, kena jaga pemakanan dan msti selalu keluarkn peluh. Skang kn dh ada detox yg tmpl2 tu. Mudah dn brkesan tau dya.

    Wah, ni anak dara dh gugur rambut. Nanti bila bersalin lg lah akn byk gugur

    ReplyDelete
  2. oh patutla selalu bersin bila makan benda2 allergic. huhu.. bagus info ni dya.

    # dya, kenapa dya sempat snap sikit je coklat tu?

    ReplyDelete
  3. Info yang menarik...
    Thanks for sharing this ^_^

    ReplyDelete
  4. buat medical check up utk kepastian.. nani pernah suspect buah pinggang msa kt uni dlu. tp nasib baik xde apa.. fuhh.. risau.. Alhamdulillah xde apa2.. tpi masih risau sbb arwah nenek ada sakit ni.

    ReplyDelete
  5. Nice sharing Dya...memang selalu kena buat medical check up sebenarnya coz sekarang ni macam-macam silence penyakit ada,,

    ReplyDelete
  6. kulit pecah tu camne? yg merekah tu ke ?

    ReplyDelete
  7. sangat_sangat bermanfaat entri nie :)

    btw done follow ur blog .

    ReplyDelete
  8. ingatkan ada apa pa seja yang bahgian rambut gugur tu, nasib baik. tengs sharing. nice :D

    ReplyDelete
  9. thanks utk info ni... mmg tgh selsema ni... baru tau pnca dia...

    ReplyDelete
  10. tq berkongsi dya...nak kena lebih prihatin lepas nie..

    ReplyDelete
  11. akak pas bersalin qalief rambut mmg gugur....kena lebih prihatin la lepas ni..bagus ingo ni dya..tengs share k :-)

    ReplyDelete
  12. tq kongsi..MV ada masalah mata..hati ada toksin..huhu

    ReplyDelete
  13. banyaknyee tips... ade antara kite pernah kene... huk3 ^^

    ReplyDelete
  14. Good entry Dya..Tq for sharing... Akak ada masalah hidung..

    ReplyDelete
  15. rambut gugur..berkaitan dengan buah pinggang..
    ermm..hampir betullah..!

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  17. rambut akak pun selalu gugur gak...

    ReplyDelete
  18. Kalu kt negara arab kuat mkn daging kambing n daging merah yg tinggi kndungan keasidan yg tinggi tp raykt mrka pandai imbgkn asid2 dgn memkn cuka kurma atau apple.tok pmbuangan toksik.bdn kitani mcm mesin.bla da mkn.mkn n mkn kna pandai serbis smula.kalu kta lain bsnam tok kuarkn toksik dlm bdn

    ReplyDelete
  19. Papepun pemakanan harus djaga.bleh mkn apa sahaja tp bpada..jgn ambil dlm skala tinggi..bsdrhana bla mkn brulh chat

    ReplyDelete

dah baca jangan lupa komen ye..
satu pun jadi lah..:)

 

Copyright © 2017 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

| Top of page