[SABAH] KOTA KINABALU -KOTA BELUD - KUNDASANG TRIP

✎dya nasir |⊙Thursday, April 25, 2019| ☑

Sabah antara negeri di Malaysia aku tidak sampai lagi. Akhirnya dapat juga berjalan di Sabah. Trip ni selama 6 hari tetapi aku kira 5hari 4 malam sebab hari ke enam tu flight ke KL Pagi. Di bawah ni merupakan list tempat yang aku pergi waktu trip yang lepas.

ITINERARI

DAY 1 - KKIA, PEAK OF HOPE,TUARAN, JESSELTON POINT, PASAR FILIPINO - MARCH 13 2019 - BLACK THEME

• Flight ke sabah waktu ni delay sejam sampai KKIA dalam pukul 12.00 pm
  • Selepas ambil kereta sewa di KKIA kitaorang lunch di  The Warung. Makanan kat situ sedap. aku order nasi ayam penyet. tapi bila sampai Portion tu macam untuk dua orang makan.. berbaloi lah.
  • Untuk hari pertama kitaorang stay di Sri Iskandar Hotel.
  • Destinasi seterusnya kitaorang ke Jesselton Point Waterfront untuk beli pakej island hoping untuk Day 5. Aku recommend untuk ambil di kaunter 10. harga jauh lebih murah. Kitaorang amik 2 pulau dalam RM75 termasuk naik Parasailing.
  • Seterusnya ke Peak of Hope,Tuaran. Tempat ni buka dari  10am -5pm. Untuk naik ke atas, akan ada kereta 4wd tunggu dibawah. Entrance masuk kesini RM 20 per pax. Boleh bergambar sepuas-puasnya. Props pun ada disediakan. Pemandangan dari atas ni memang cantik.
  • Malam tu kitaorang dinner di Pasar Filipino.

Cost Entrance & Meal - Day 1
  • Lunch : RM 12 nasi ayam penyet ( The Warung)
  • Island Hopping & Parasailing ( 2 Islands) : RM 75
  • Peak of hope, tuaran : RM 20
  • Parking Jetty : Rm 1(tolak dari duit minyak)
  • Dinner Seafood : RM 171 +  = RM 214/4 = RM 53.50
  • Minyak Kereta = RM 25 per pax

DAY 2 - KOTA BELUD , KUNDASANG - 14 MARCH 2019 - PINK PEACHY THEME

• Lepas subuh terus check out dan ke Pulompung Melangkap View Camp Site. Entrance Fee adalah RM3 untuk main air. kalau nak mandi di Sungai tu harga lain. Kitaorang sampai dalam 8.00 am dan orang pertama sampai. hehe. Boleh bergambar berlatarbelakangkan Gunung kinabalu. Cantik sangat pemandangan kat sini.
  • Cabana Retreat, Kota Belud entrance fee dalam  RM5 free soft drink.
  • Seterusnya ke Pekan Nabalu untuk tengok View Mt.Kinabalu. sambil servey kedai mana yang murah untuk shopping.
  • Lunch di  Nasi Ayam Antarabangsa dan akhirnya dapat juga rasa ayam madu di Kedai Sayap Ayam Madu Pak Ali, Pekan Kundsang.
  • Dari kedai makan tadi ke Kundasang War Memorial Park ni boleh jalan kaki je. dalam dua minit dah sampai. hehe. Entrance fee untuk tempat ini adalah  RM3
  • Di Kundasang kitaorang stay di Happy Garden Resort,Tenompok. Kalau datang lagi ke sini aku akan stay di tempat lain.
  • Malam tu kitaorang ke Pasar Malam di Pekan Kundsang.

Cost Entrance & Meal Day 2
  • Pulompung Melangkap View Camp Site Entrance = RM 3
  • Cabana Retreat = RM 5
  • War of Museum = RM 3
  • Lunch = nasi ayam + ayam madu = RM 6 + 3 = RM8
  • Dinner - Meggi = RM 4, Grilled Sotong - RM5, Ayam Madu - RM 6
  • Kundasang Chalet = RM185 per person

DAY 3 – KUNDASANG & RANAU – 15 MARCH 2019- STRIPES THEME

• Pagi tu lepas subuh je terus ke Kg Mesilau untuk bergambar . Kat sini view sangat cantik.
  • Seterusnya ke Desa Cattle Fairy Farm,Mesilau.  Tempat ni dengan Kg Mesilau dekat je cuma Kg Mesilau kena drive ke atas sikit. Tempat ini buka dari 8am-5pm. Entrance Fee-RM5.  Aktiviti kitaorang di sini adalah bergambar. haha. Harga Gelato RM 5.30. Aku adalah beli gelato dan Air susu tapi lepas makan gelato tu sakit perut jugalah. ke aku sorang je macam tu?
  • Tempat seterusnya kitaorang ke Arnab Village Kg Purakagis Ranau. Entrance fee dalam RM 6. Sesuai untuk bawa budak-budak ke sini. tapi aku yang dewasa ni pun excited main dengan arnab. haha.
  • Hobbit House ni ada dalam list itinerary masa kat sana tapi bila try google maps tak jumpa tempat tu. Tak ada rezeki nak ke situ.
  • Tagal Sg.Moroli Fish Spa,Kg Luanti, Ranau. Entrance fee dalam RM 5 untuk  rendam kaki selama 15 minit. dan RM 3 untuk camera satu group(Time ni aku dah start sakit perut gara-gara makan gelato & minum susu)
  • Untuk ke Sabah Tea adalah free tapi untuk naik Mini Canopy Sabah Tea disitu kena bayar entrance fee RM5  per pax untuk 10minit. Time ni mood aku dah kelaut gara-gara sakit perut.
  • Kitaorang Lunch di Anjung Selera Restoran di Pekan Ranau.
  • Petang tu kitaorang ke  Poring Hot Spring & Poring Canopy Walk
  • Entrance fee untuk Hot Spring adalah RM 3 boleh beli kat pondok untuk entrance canopy walk kena beli di entrance canopy walk. tapi entrance fee canopy walk  RM 3 tapi ada additional charge RM 5 untuk satu camera atau handphone.
  • Dinner - BW Bus Restaurant. kalau nak rasa experience dinner di dalam bus bolehlah kesini. kat sini boleh main gelonsor. kami yang dewasa ni yang excited main gelongsor.hehe

Cost Entrance & Meal Day 3
  • Poring Canopy walk = RM 3
  • Lunch = Anjung Selera Restoran= RM 6
  • Dinner BW Bus Restaurant  = RM 21.80

DAY 4 – KUNDASANG  & KK - 16 MARCH 2019 - MUSTARD YELLOW BROWN THEME

• Lepas check out terus ke Kg.Mesilau untuk bergambar lagi. actually kitaorang plan nak bergambar dengan pakai baju tidur tapi dah terlajak tidur.haha
  • Next kitaorang ke Taman Negara Kinabalu,Ranau . Lepas bayar entrance terus drive ke tempat bergambar. Better pergi pagi sebelum pukul 10
  • Seterusnya ke Pekan Nabalu untuk shopping apa yang patut.
  • On the way balik tu singgah ke Tamparuli Suspension Bridge,Tuaran dan lunch kat situ. ada kedai makan.
  • Terus check in di Apartment area Sutera Avenue Mall.
  • Petang tu tengok sunset kat area swimming pool. Sunset kat sini memang cantik.
  • Malam tu dinner Seafood di Anjung Senja

Cost Entrance & Meal - Day 4
  • Kinabalu Park = RM 3
  • Lunch at Tamparuli = RM 5
  • Dinner = RM 32.50 per pax
  • Fuel = RM 20/4 = RM 5

DAY 5 – KK, ISLAND HOPPING - 17 MARCH 2019 -
FLORAL & MAROON THEME

• Pagi tu terus ke Jesselton Point Waterfront dan singgah beli makanan tengahari sebelum naik boat. harga lebih murah daripada makanan di pulau.
  • Kitaorang ambil island hopping 2 pulau iaitu pulau sapi dan pulau manukan. (next time if ada rezeki datang ke sabah lagi kita ke pulau mamutik pula.) .
  • Sampai je Pulau Sapi, kitaorang diminta untuk tunggu sekejap untuk aktiviti paraisailing. dalam boat tu cuma 6 orang Malaysia dan yang lain tu orang Korea. Pada awalnya, orang boat tu cakap aku dengan amoi kena naik sorang. tapi sebab faktor masa dan juga handphone azam yang jatuh dalam laut, orang boat tu tukar payung parasailing tu. Memang seronoklah tak gayat lansung.hehe.
  • Habis je aktiviti parasaling kitaorang main air & bergambar kat Pulau Sapi
  • Next ke Pulau Manukan pula kitaorang cuma lunch kat situ je sambil menahan kesejukan.haha.
  • Habis je island hopping kitaorang balik apartment untuk rehat dan mandi kolam sekejap.
  • Petang tu ke Tanjung Aru untuk tengok sunset. Nasib baik sempat tengok sunset.
  • Next ke Pasar Sinsuran untuk shopping apa yang patut.hehe. kalau nak beli ikan bilis bolehlah ke kedai no 62-63
  • Then singgah sekejap di I love KK /waterfront ikan todak untuk bergambar.
  • Untuk Dinner pula kitaorang ke tempat semalam iaitu Anjung Senja.

Cost Entrance  Meal - Day 5

• Brunch = RM 10
  • Dinner = RM 156/4 = RM 39

DAY 6 – KK , KL – 18 MARCH 2019

• Hari keenam ni dalam pukul 630am terus gerak ke airport untuk pulang ke KL. Good Bye Sabah till we meet again!

COST DAY 6
  • GRAB RM16/4= RM 4

Untuk cost transport, accomodation & lain-lain tu boleh refer di bawah :

TRANSPORTATION - RM 354.34

• Flight (Malindo Airlines) = RM 197.84 (Return)
  • Perodua Bezza auto - RM490/4 = RM122.50

Kg Mesilau

Dairy Farm

Arnab Village Kg Purakagis Ranau

Tagal Sg.Moroli Fish Spa,Kg Luanti, Ranau.

Poring Canopy walk

Island Hopping & Parasailing

Tanjung Aru, Sabah

I love KK /waterfront ikan todak

1. Alhamdulillah.Selamat pergi dan selamat balik.Pasti menjadi satu kenangan indah untuk dikenang.

2. ooiii pegi x ngajak...nk la ikooot :D

3. Is it safe and easy to drive from KK to kundasang ?

4. Mekasih share itenarary.seronok baca

Dah baca jangan lupa komen ye..