Pasir Putih Tepi Pantai di PERHENTIAN ISLAND

✎dya nasir |⊙Monday, August 10, 2015| ☑
abaikan mata yg eyebag berkilo2..haha

ni sambungan entry dari trip dengan praktikal student .. Tak silap aku sampai kuala besut dalam pukul 8 pagi..perasaan teruja nak tengok laut membuak-buak..haha .. untuk hari pertama banyak aktiviti kitaorang buat .. first aktiviti lepak minum, mandi laut dan mendaki naik ke kincir angin,  masa kat Pulau perhentian ni, kitaorang stay kat long beach, pulau perhentian kecil ..

Sampai je kat Jetty Kuala Besut terus cari orang yang uruskan bahagian bot kitaorang .. sempat jugaklah rahman dengan syahmi pergi beli breakfast .. tapi mahal betul nasi lemak telur mata rm5 ++ .. bila sampai kat jetty pulau perhentian kitaorang confuse nak jalan kaki ke hostel kitaorang ke atau nak naik bot taxi .. Disebabkan trip kali ni memang betul-betul bajet so kitaorang jalan kaki ke hostel .. pada mulanya kitaorang booking hostel tapi alhamdulillah dorang uprade jadi bilik..so kitaorang dapat dua bilik .. bilik aku ni memang selesa sangat .. dua queen satu single ... tandas memang bersih..kipas bukan kipas dinding..so tidur tak adalah panas sangat. kitaorang menginap kat tropicana Inn. sebelum ni ada baca ulasan yang tempat ni macam tak berapa bersih lah .. tapi alhamdulillah masa kitaorang kat sana servis kat sana sangat okay .. cuma tempat ni atas bukit ..

sementara tunggu turn untuk dapatkan kunci, kitaorang rehat dulu, breakfast dulu .. bila dah check in, ikutkan hati nak tidur kejap..haha..tapi diaorang tak bagi..buat apa datang jauh2 tapi sampai-sampai terus tidur..hhaha. .okay .. so rahman dengan syahmi tunggu kitaorang kat pantai ..

syahmi, eeja, aku ..
Subhana Allah, cantiknya laut .. aku kat Malaysia ke atau kat oversea ni? haha .. disebabkan time tu macam krikkrik sangat so kitaorang decided lepak minum dulu .. sampai sekarang kalau ingat lagu pasir putih tepi pantai mesti teringat kenangan kat situ ... haha..ini semua gara kau ika .. masa tengah lepak minum tu kitaorang boleh mengutuk kenapalah panas-panas buta ni diorang boleh pergi mandi .. kutuk kaw2 ..

aku rasa time tu si ika ni macam geram dengan air laut tu, dia pergi kat tepi..terus cakap air sejuk weyh!. teruja aku dengar..hahah dengar macam tu terus gerak nak bergambar kat tepi batu .. bila masukkan kaki kat air tu, terasa terkena batang hidung sendiri .. tadi kutuk orang kaw2 last2 semua terjun mandi laut. .tapi aku tak mandi pun..aku just main-main air je .. basahlah knee guard aku .. dh lah aku bawak satu je ... tapi tak pe tunggu petang ye aku terjun jugak .. hehe ..

so disebabkan makan tengahari pukul 1, terpaksalah semua naik..haha .. dengan baju basahnya semua rasa serba salah nak duduk situ..haha .. makanan kat situ memang sedap..tak tahulah betul sedap ke atau kitaorang yang kebuluq..haha. .makanan kat situ diaorang hidang .. so memang seronok lah makan sampai licin..hehe ..

mendaki ke kincir angin

yang bagusnya pasal trip kali ni apa yang kitaorang plan semua menjadi..hehe .. alhamdullilah .. plan berkumpul pukul 3, kul 3 kitaorang berkumpul .. tak sabar nak hiking! pada mulanya ingatkan nak naik taxi bot ke tempat tu, tapi macam aku cakap tadi trip ni memang bajet so kitaorang decided nak hiking..lagi seronok sebenarnya kalau hiking..hehe .. tapi masa nak mendaki tu diaorang risau aku tak boleh nak mendaki. .lutut aku an injured .. bedal jelah labu .. so bermulalah misi kitaorang .. aku rasa time tu macam terlajak sebab tak jumpa mana jalan masuk nak ke kincir angin..hehe .. tapi before tu sempat lagi berselfie..memang trip ni sangat santai..haha ..

masa hiking tu aku lah orang paling bersemangat nak hiking..yang paling rare kitaorang hiking pakai selipar je..haha .. orang yang  sakit  lutut jalan kedepan..sampai membe aku cakap tak macam orang sakit lutut .. bila nampak je kincir angin tu lagilah teruja..jalan laju..haha .. bila sampai situ tu je, Subhana Allah, cantiknya laut....huhu ..

misi kedua pun bermula..misi berselfie.haha .. tapi picture aku banyak hilang .. = (

kitaorang plan nak turun ke pantai pukul 6.. so memang pukul 6 kitaorang gerak turun.. so sampai bawah je apa lagi masa untuk mandi lautlah.. yahooooo!! malam tu aktiviti kitaorang santai je, just lepak kat tepi-tepi pantai cerita pasal bercuti kat tempat lain..

Day 2- Snorkeling

Aktiviti hari kedua iaitu snorkelling! aktiviti kitaorang paling tunggu dan paling seronok.. lepas breakfast kitaorang terus gerak untuk snorkelling.. yang paling beruntung kitaorang tak berkongsi bot dengan group lain..bila abe bot sporting kitaorang lagi sporting.. kitaorang pergi 6checkpoint..masa checkpoint pertama aku tak snorkelling sangat..problem kat life jacket.. nak berenang tanpa life jacket memang tak berani lah aku..sebab tak reti berenang..haha.. bila dah tukar life jacket baru aku rasa selamat nak pergi tempat dalam..hehe.. balas dendam masa snorkelling kat checkpoint 2.. tapi tak ikut abe bot tu bawak snorkelling tengok ikan yu..ika je yang ikut abe bot tu.. kitaorang khusyuk sangat record video.. macam-macam gaya.. yang paling aku teruja bila snorkelling jumpa penyu..tu paling best.. comel sangat penyu tu.. walaupun tengok dari atas je..

last checkpoint kitaorag kat pantai romantik.. ( sebenarnya ingat romantik je nama pantai tu)hehe.. kat situ tak banyak ikan sangat..ikan nemo pun kecik-kecik je.. anak lagi.. kitaorang lepak kat tepi tu..abe bot tu suruh try berenang tanpa pakai life jacket..dah siap tarik life jacket kitaorang..dia siap cakap lagi ringan bila berenang tak pakai life jacket.. masa tu aku tak ada kofiden lagi.. tapi next pulau aku dah ada keberanian okay..hehe,,

sampai je chalet kitaorang terus pengsan..tidur..haha..letih sangat.. konon-konon nak tengok sunset tapi terlajak..semua dah letih sangat..haha..bila time makan je semua jadi semangat..haha..malam tu bbq..mestilah semangat..bakar ayam sendiri..hehe.. lepas je bbq tu kitaorang lepak situ sampai blackout..haha... bila dah blackout tu baru kitaorang sambung lepak Long Beach.. lepak pantai sambil makan kuaci + bergosip..layan kot..haha.. time lepak tu lah baru kenal sorang-sorang..cerita pengalaman bila pergi bercuti..haha.. plan untuk next trip..

Day 3- Masa untuk pulang, Pasar Siti Khadijah, Kelantan.

hari terakhir di Long Beach, Perhentian Kecil.. hmm..sedih pula nak balik..rasa tak puas bercuti tapi bila fikir esok dah kena present and hantar report intern kena balik juga.  pagi tu sebelum breakfast lepak pantai jap..ambil gambar buat kenangan.. lepas breakfast terus balik bilik ambil beg then terus gerak ke jeti.. Walaupun tak dapat tengok ikan yu masa snorkelling tapi dapatlah juga tengok ikan yu kat jetty tu..ada rezeki dapat tengok ikan yu walaupun tengok dari jauh je..haha..

sampai je jetty kuala besut, kitaorang pening nak dapatkan transport ke pasar siti khadijah.. sebab flight kitaorang tengah malam.. sampai je stesen bas, pakcik kat situ cakap bas maybe datang dalam kul 2.. so kitaorang jalan-jalan lah kat area situ.. nak cari keychain.. bila borak-borak dengan jurujual kat kedai tu, ayah dia driver taxi dan boleh hantarkan kitaorang ke airport.. alhamdulillah..rezeki.. sempatlah singgah ke pasar siti khadijah..haha.. kes nak berjalan..haha..

sebelum ke kota bharu, pakcik tu bawa kitaorang pergi ke tempat keropok lekor..kat situ makan sampai kenyang tapi tak kena bayar.. hehe.. tapi keropok dia memang sedap..satar pun sedap.. aku beli satar dua packet sebab risau beg terlebih berat..dalam kul 2 tu kitaorang sambung perjalalanan ke kota bharu.. bayangkan lah sempit duduk belakang tu..haha.. empat orang duduk belakang..sakit punggung jugalah.. sampai je pasar terus cari makan..cari nasi kerabu..tu lah motif kitaorang nak ke pasar..cari makan.. tapi masa nak pergi ke kereta sempat terbeli kain untuk mak aku dan terbeli jubah.. kitaorang tiga perempuan ni beli jubah pattern yang sama kaler yang sama..haha..jubah tu dalam rm25.. tu yang terus beli tu..haha..

kitaorang sampai airport dalam pukul 5.. memang krik -krik sangatlah..tak tahu nak buat apa..konon-konon nak mandi tapi tak jadi..so kitaorang lepak minum jelah semantara tunggu kul 11.. membe aku yang lelaki flight awal dari yang perempuan..so diaorang balik awal dari kitaorang..  sampai klia 2 dalam pukul 12 lebih.. so tinggal berdua dengan eija..terus fikir naik bas je lah pergi kl sentral.. lagipun bajet tak ada dah.. sampai eija cakap kat aku, kau orang pertama okay je naik bas..haha.. selagi boleh jimat kita jimat ye..jom layan picture kat bawah..hehe..

1 comment:

1. tak sempat nak baca sampai habis..tgk gambar je..huhu...cantik sangat..bilelah saya boleh pergi ni..huhu~

Dah baca jangan lupa komen ye..