sambung nyawa?

✎dya bunga |⊙Tuesday, April 03, 2012| ☑

siapa pernah makan daun sambung nyawa?? lama aku tak makan..selalu buat ulam je.. sedap tu.. arnab-arnab aku pun suka.. sekarang ni tanam dalam pasu dan letak di tempat yang tinggi.. sebenarnya takut arnab-arnab aku kerjakan. aku tak kurung arnab aku dalam sangkar aku biarkan dia bebas..

pokok ni banyak khasiat..
  •  dapat mengurangkan kadar kolesterol
  • menurunkan tekanan darah tinggi
  • merawat sembelit, kencing manis dan kanser
  • digunakan untuk merawat masalah buah pinggang
  • Batang tanaman Sambung Nyawa sering digunakan untuk meredakan demam.( yang ni baru aku tahu..lepas ni bila deman makan tu je..)
  • digunakan untuk menghentikan pendarahan, mengatasi ketidakseimbangan datang haid melancarkan fungsi ginjal, dan gigitan binatang berbisa. 
  • Umbinya untuk menghilangkan darah beku (haematom), bengkak, serta patah tulang.
Cara Penggunaan
  • Untuk ubat yang diminum, rebus 7 hingga 12 helai daun segar..
  • untuk pemakaian luar, giling daun segar hingga lumat dan tempelkan ditempat yang sakit.
tak sangka rupanya pokok ni banyak khasiat. patutlah arnab-arnab aku sihat je..

sumber : tip-tip untuk semua

41 comments:

  1. x pnh lg la tgk pokok ni...1st time dgr nama pokok tu....teringin jgk nk merasa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. pokok ni senang tanam..nak try lah rasa ye..

      Delete
  2. Dya...
    Akak mcm penah dgar, mcm x pasal daun ni,...

    Senang ea nk tanam?
    Bagus khasiat dia ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. senang je tanam..
      dya pun tak sangka byk juga khasiat pokok ni

      Delete
  3. Tak pernah.
    Tapi gua pernah makan daun sambung di minggu hadapan.
    Sedap juga.
    manis manis gitu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..blh plak cam tu..mkn diminggu hadapan..

      Delete
  4. first time dengar tentang pokok ni..
    tapi kalau arnab nya semua sihat...aku kena percaya ler..hehehehe
    ( Dah buat eksperimen kat arnab...)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..tak caya pun kena caya juga..arnab2 dya semua sihat2..haha

      Delete
  5. thnx singgah my blog~ arepnakbebel.com follow blog nih..

    ReplyDelete
  6. x penah dgr nama daun tu.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesti tak pernah makan kan??haha

      Delete
  7. ella ingat pokok tu, tapi tak ingat namanya.. tak pernah rasa lagi..

    ReplyDelete
  8. hany pun tak pernah dgr nama pokok ni...mmg la hany jarang mkn ulam, tp tahu la jugak serba sedikit nama nama ulam. tp yg ni hany tak pernah dgr...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ulam ni tak berapa femes lah..haha

      Delete
  9. tak pernah dengar n jumpa daun sambung nyawa neyh..alahaii.. macamana budak kg mcm aku ne xtau neyh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..daun ni berapa femes mcm ulam raja..hehe

      Delete
  10. xpernah dengar hehe tapi okey la bnyk faedah kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah agak dah tak pernah dgr..hihi

      Delete
  11. tuan arnab tak mkan ?

    ingt daun ketom tdik.. hoooh ! o.O

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuan arnab makan je..beza tu ngn daun kesum..

      Delete
  12. tak pernah dengar..tp macam bagus je~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. banyak khasiat.tak pahit pun bila mkn

      Delete
  13. nur baru tahu pasal pokok ni..
    xpernah mkn..
    dya xpahit ke daun tu..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pahit pun daun ni..sedap..mcm salad tak pahit

      Delete
  14. Tak pernah dengar dan tak pernah tengok daun ni..thanks share..kot kot terjumpa nanti dah tahu dah daun apa.^_^

    ReplyDelete
  15. Anty nak kena cari anak benih ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cari lah.. lagipun pkok ni senang tanam

      Delete
  16. wahh byk betuk khasiatnya. sesuai dgn namanya. tak pernah tau pun psl pokok ni.

    ReplyDelete
  17. pkok sambung nyawa ?
    ta pernah dgr pun . huhu .
    byknya khasiatnya .

    :D

    ReplyDelete
  18. byk khasiat ye daun ni, fasz slalu gak makan daun ulam2..suka sgt tp tak tahu nama setiap dauntu...silap silap dahpenah makan daun ni....

    ReplyDelete
  19. first time dengar nama pokok ni...
    byk ye khasiatnya...

    ReplyDelete
  20. macam penah mkn tp tak tau nama..ni baru tau..selalu mkn ulam raja je..best :D

    ReplyDelete

dah baca jangan lupa komen ye..
satu pun jadi lah..:)

 

Copyright © 2017 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

| Top of page