Tanda-tanda Penyakit Part B

✎dya bunga |⊙Monday, December 17, 2012| ☑

Ini sambungan daripada part A..klik sini ye. 

 
SENDI-SENDI, TANGAN DAN KAKI
  • Sakit Sendi -->> Rasa panas. Menunjukkan terdapat luka di bahagian sendi berkenaan Dan tanda- tanda penyakit pirai (gout).Tidak rasa panas .Tanda-tanda sakit lenguh (rheumatism) .
  • Sakit di bahagian bahu---->> Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.
  • Kebas Tangan--->>Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.
  • Kebas Tangan Kiri Dan Lengan--->> Tanda-tanda lemah atau sakit jantung.Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan Dan kekal di sana , ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.
  • Kebas Kaki--->> Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.
  • Sakit Tapak Kaki--->> Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman Dan duduk terlalu lama.
  • Sakit Tumit Kaki --->> Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.
  • Rasa Panas Di Tapak Kaki --->> Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.
  • Gatal Celah-celah Jari Kaki--->> Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot)
TANDA-TANDA DALAMAN
  • KEPALA --->> Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung Dan saraf otak.
  • PENING/SAKIT DI BAHAGIAN DEPAN KEPALA --->> Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental Dan banyak berfikir.
  • PENING/SAKIT DI BAHAGIAN BELAKANG KEPALA
  1. Bahagian atas . Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi.
  2. Bahagian bawah (tengkuk). Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah.
  • SAKIT KEPALA DAN RASA GAS KELUAR DARI TELINGA -->>Menandakan penyakit migrain.

  • BISUL TERJADI DI KEPALA --->>Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.
  • RASA PENING YANG MEMUSING --->> Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.
 MULUT/KERONGKONG/ LIDAH

  • LOYA/MUNTAH --->> Tanda penyakit lelah.. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.
  • MUNTAH DARAH
  1. Darah merah --->> Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong  
  2. Darah hitam --->> Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut; misalnya penyakit ulser.
    LIDAH RASA TEGANG DAN PENDEK -->> Tanda sakit jantung

        KELUAR AIR LIUR YANG PEKAT --->> Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibat jangkitan kuman

           KENCING
          •  KERAP KENCING ---->> Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran yang
          •  AIR KENCING BERKAPUR --->> Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.
          • AIR KENCING BERMINYAK --->> Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran berlemak.
          • AIR KENCING PEKAT BERWARNA COKLAT --->> Menandakan proses pembuangan toksin sedang berlaku.
          • AIR KENCING BERDARAH --->> Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.
          BUANG AIR BESAR
          CIRIT-BIRIT/ KERAP BUANG AIR BESAR
          Membersihkan kotoran/keracunan dari
          usus besar. Cirit-birit dengan serta merta selepas memakan RG, menandakan
          penyakit barah di bahagian usus besar. 
          SEMBELIT:
          Membersihkan toksin dari usus kecil.
           NAJIS BERDARAH
          Darah merah -->> Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus.
          Darah hitam --->>Masalah penyakit ulser perut. 
          NAJIS BERWARNA HITAM :
           Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian
          usus sedang berlaku.
          BADAN
          RASA SAKIT :
          • Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan saluran darah.
          • Sakit menyucuk : Proses menyeimbangkan urat saraf.
          • Sakit sengal: Menandakan luka di dalam badan.
          • Sakit menyentap: Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ-organ badan.
          • Sakit menegang : Proses melancarkan pengaliran darah.
          BADAN TERASA BERAT/ MALAS/ LENGUH : Badan mengandungi asid yang
          berlebihan.
          BADAN TERASA PANAS : Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.
          BADAN TERASA RINGAN : Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku.
          RASA TAKUT MENGEJUT
          • Lemah fungsi buah pinggang. 
          • Tenaga batin lemah.
          CEPAT NAIK DARAH/MARAH
          Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi
          RASA BIMBANG DAN TAKUT
          Sistem paru-paru yang lemah.
          RASA SERONOK ATAU BIMBANG TANPA SEBAB
           (Sistem jantung yang lemah)
          • Sistem saraf otak yang lemah.
          • Masalah pengaliran darah.
          SUKA BERFIKIR DAN BERKHAYAL
          Sistem penghadaman yang lemah.


          Sumber : sini

          p/s : banyaknya kerja nak kena siapkan..huhu..

          28 comments:

          1. owh... perasaan pun disbbkan sakit dalaman kan.. bgs info ni nih..

            ReplyDelete
          2. nice sharing dya :-)
            info yg bagus psl kesihatan ni

            ReplyDelete
          3. terima kaseh sudi berkongsi dya..
            kebas kaki tu, nur keraplah jugakk..huhuhu

            ReplyDelete
          4. Sakit kepala dan rasa gas keluar dari telinga <--- entah kenapa rasa kelakar .

            ReplyDelete
          5. wah kebayakan mba infonya
            hehehehe

            ReplyDelete
          6. info yg sgt tip top dya!! :)
            nani bru thu tang air kencing berminyak.. ada jgk eh?

            ReplyDelete
          7. kebas kaki tu mmg selalu kena..tak boleh duk lama sikit...

            ReplyDelete
          8. wak pon kebas tangan jugakk.. ahHHks

            ReplyDelete
          9. Alamak ^_^ Wilma nie suka berfikir dan berkhayal...Meaning to say, sistem penghadaman Wilma lemah...Mmm, mungkin jugak la kan ^_^ Wilma rasa betul coz Wilma sendiri rasa yang sistem penghadaman Wilma memang lemah...

            ReplyDelete
          10. Good info Dya..akak selalu sakit kepala

            ReplyDelete
          11. rase seronok tanpe sebab pun pnyakit upenya =)

            ReplyDelete
          12. nice sharing dya. singgah petang sini

            ReplyDelete
          13. wah..terima kasih kerana berkongsi info ni :)

            ReplyDelete
          14. banyak gile tanda tanda nya
            seram pulak

            ReplyDelete
          15. harus cek satu2 ni. dya dah g cek doc ke blum?

            ReplyDelete
          16. Byk manfaat info ni dya.arwah abh memg mslh buahpinggng asal dr batu karang.suka info ni

            ReplyDelete
          17. mak aiiiiiii. kencing berminyak pun ade ke. huhu.

            ReplyDelete
          18. perkongsian fakta yg menarik...terima kasih!

            ReplyDelete
          19. Informasi yang sangat bermanfaat.. Banyak gak yang berkaitan ngan MM.. huhu..

            Btw, terima kasih sudi berkongsi.. =)

            ReplyDelete
          20. nice sharing Dya..
            byk beanr nih kesan dia..dya dah cek ke belum?

            ReplyDelete
          21. kalau duk lama- lama pasti kebas kaki.. huhu

            ReplyDelete

          dah baca jangan lupa komen ye..
          satu pun jadi lah..:)

           

          Copyright © 2017 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

          | Top of page