HATYAI KRABI 2020

✎dya nasir |⊙Tuesday, February 04, 2020| ☑

WINE VILLAGE

Tamatlah sudah Rombongan cik kiah ke Hatyai Krabi selama 5hari 4malam. Trip ini aku plan sebulan awal dan date pada waktu tahun baru cina. Tiket bas, hotel, island hopping, van ke krabi dan tuk tuk aku booked awal. So harga time cny ni confirm naik sedikit. Actually ini 1st time aku plan untuk 14orang. Last year ke ho chi minh plan senang sikit daripada trip yang ini.

KL - HATYAI ( 24 January 2020)

- Bas  ke hatyai aku booked di website TBS sebab harga murah sedikit dari website yang lain.
- Bas lewat maybe sebab jammed.
- 1st time aku naik bas alisan. Sebelum ni aku pernah naik bas suasana edaran & sri maju ke hatyai. Setakat ni service alisan sangat bagus. Seat juga ok. Cuma aircond kat seat aku tu tak boleh tutup. So memang kesejukan duduk kt seat tu.

BEE FARM

DAY 1 - HATYAI ( BEE FARM, CLOCK TOWER MARKET, KLONGHAE FLOATING MARKET & LEE GARDEN NIGHT MARKET)  - 25 JANUARY 2020

- Sampai di Imigresen lebih kurang 7pagi. Alhamdullilah tak berapa ramai di imigresen. Sebelum ni aku pergi memang berjam-jam menunggu. Sampai di hatyai pada pukul 930am. - Terus beli simcard di Alisan Office. Abg Arie tuk tuk terus ambil kitaorang disitu. Alhamdullilah boleh check in awal.
- Kitaorang stay di D-one hotel. Hotel ni dekat dengan bank CIMB.  Hotel ni oklah untuk stay 1 malam.
- Abang Atie tuk tuk bawa kitaorang makan di Rahmatullah Hatyai Restaurant. Masing-masing kelaparan sebab makan untuk breakfast & lunch.
- Next ke Bee Farm. Masuk adalah percuma. Cuna masa orang tu bagi penerangan dia nk jumpa orang tuk tuk dulu. Family aku beli aiskrim madu. Sedap juga lah sebab manis madu.
- Singgah Kaysorn Souvenir. Beli apa yang patut.
- Then orang tuk tuk tu bawa ke Clock Tower Market
- Next destination adalah Klong Hae Floating Market. Tempat wajib kalau datang ke hatyai. Makanan kat sini murah- murah dan rambang mata. Hehe.
- Sebelum balik ke hotel kitaorang singgah dinner di Chalee Restaurant.
- Lepas makan terus balik hotel tapi aku dengan cousin aku smbung berjalan ke Lee Garden night market & singgah 7eleven.
- Kalau korang ada datang hatyai & nak guna tuk tuk bolehlah contact abang arie +66 86 958 3966. Dia yang tolong book an van ke krabi.

AONANG BEACH

DAY 2 - HATYAI - KRABI ( AONANG BEACH & NIGHT MARKET) - 26 JANUARY 2020

- Pagi tu terus check out awal dan singgah 7Eleven untuk beli breakfast burger sementara menunggu orang van datang ambil pukul 830am.
- Masa perjalanan dri hatyai ke krabi lebih kurang 5jam sebab banyak kali berhenti.
- Di Krabi, kitaorang tinggal di Haleeva Sunshine Hotel. Hotel ini aku booked di booking.com dan bayar guna big pay. So memang jimat daripada bayar guna credit card.
- lepas letak barang & solat terus cari restaurant untuk lunch. Alhamdullilah, hotel memang dekat dengan kedai makanan halal.
- 1st day di Krabi memang aku settle an balance payment untuk island hopping esok. Apple sempat juga offer van (1,000thb) untuk ke Night Market at Krabi Town.
- Kitaorang lunhc di Firdaus Restaurant Halal Food. Aku order Nasi goreng Nenas and sedap. Restaurant ni harga murah berbanding di Bangboo Restaurant.
- Lepas lunch tu jalan-jalan di Aonang beach. Dalam 15 minit berjalan disebabkan berhenti tangkap gambar. Hehe.
- Disebabkan van ambil pukul 6p.m. kitaorang decided untuk naik tuk tuk ke hotel. Sampai hotel je orang van dah sampai.
- Driver van tu bagi kitaorang masa 2jam berjalan di Night Market.
- malam tu dinner juga di restoran yang sama, Firdaus Restaurant Halal Food disebabkan ada yang tak kenyang & malas nak jalan jauh cari kedai makan lain.
- Hotel di Krabi aku xberapa suka sebab malam tu tak ada air nak mandi, nak buang air. Sampai guna mineral disebabkan tak tahan sangat.

DAY 3 - KRABI (PHI PHI ISLAND) -  27 JANUARY 2020

- Pagi tu terus breakfast di kedai semalam, Firdaus Restaurant Halal Food. Breakfast kt sini tak sedap.memang tak kena lansung dengan tekak aku. Tapi makanan untuk tengahari & malam memang sedap.
- Sampai je di pantai kitaorang kena register dahulu. Sambil dia bagi macam getah.
- Boat berhenti di 1st island dahulu. Pantai dia memang cantik & sejuk.Air kat pulau ni memang jernih.
- Pemandangan di next island ni memang cantik. Actually aku lupa nama-nama isand. Nak masuk sini kena tunggu air naik baru boat boleh masuk. Kedalaman 40meter. Tapi mandi area belakang boat je. Hehe. Bagi aku kat sini mandi seronok sebab tak ada arus.
- Next kitaorang ke Maya Bay. Sekarang Maya Bay hanya boleh tengok dari jauh je.
- next ke Monkey Island. Ini pun tengok dari dalam boat. Sebab risau juga tetibe monyet ni masuk dalam boat.
- Next ke Ko phi phi Don untuk lunch. Masa ni memang kelam kabut cari toilet. Pastu kena caj 20bath seorang. Mahal gila oi.
- Lunch kt sini rasa macam kat dewan makan asrama. Beratur panjang ambil makanan. Ok lah menu dia. Tomyum, sayur, ayam fillet goreng, ayam kaopao, buah-buahan & ada spaghetti.
- Tempat terakhir Kitaorang pergi snorkelling. Kat sini arus kuat. Risau jugak lah. Coral kt sini banyak dah mati. Bagi aku lawa lagi snorkelling di koh lipe. Haha. Tapi tetap tak boleh lawan snorkelling pulau-pulau kat malaysia.
- Dalam sejam duduk dalam boat balik ke Pantai Krabi. Sambil-sambil tu diaorang bagi tembikai & nenas makan dalam bot.
- Setakat ni service untuk island hopping ni memang excellent.
- Sampai hotel masing-masing terus terjun masuk dalam kolam. Dan bilik aku buat hal lagi. Masuk je bilik tengok bilik banjir. Dah lah tengah penat. Terus jumpa receptionist bagitahu bilik banjir. Bila dorang check bagitahu shower tu kena gerak an sedikit sebab tak ketat.
- so aku tak recommended this hotel.
- Malam tu dinner di Malaysia Krabi Restaurant. Okaylah makanan di restaurant ni. Sedap ke sebab kitaorang kelaparan. Hehee
- otw balik tu jalan kejap di night market dan singgah beli pancake banana nutella & aiskrim di Bangboo Restaurant.

ASEAN NIGHT MARKET

DAY 4 - KRABI HATYAI ( WINE VILLAGE & ASEAN NIGHT MARKET) - 28 JANUARY 2020

- Breakfast di Bangboo Restaurant. Nasi goreng kat sini bagi aku  kurang sedap.
- Orang van datang awal so kelam kabut ambil beg & check out.
- sampai hotel TK Mansion dalam pukul 2lebih. Terus check in tapi kena bayar deposit 300thb then bila checkout dorang pulangkan balik.
- Bagi aku hotel ni paling ok, paling murah tapi jauh sedikit dari lee garden. Masa masuk bilik tu aku tak expect bilik tu lagi luas dari D-one hotel barang lagi baru. Dan receptionist dia very helpfull.
- Driver tuk tuk mr sompong ambil lebih kurang 4pm. Masa ni berhimpit jugalah naik satu tuk tuk.
- number Tuk tuk ni aku dapat dri group BBM.
- Kitaorang lunch di Kai Tod Decha. Tapi nasi kuning dia dah kurang sedap sebab rasa terlalu manis tapi air teh dia tetap terbaik.
- Next ke Wine Village. Masuk free. Boleh beli carrot (20thb) dan bagi kambing biri-biri & arnab makan.
- Tempat terakhir adalah Asean Night Market. Tempat wajib ke sini. Masa untuk shopping & makan. Aku rasa lebih 2jam kat sini.
- Malam tu cuma makan megi chef.

SAMILA BEACH

DAY 5 - HATYAI ( ZAINA DIMSUM, CLOCK TOWER MARKET, SAMILA BEACH, CENTARA, & KIM YOUNG MARKET) - 29 JANUARY 2020

- Kitaorang checkout awal. Disebabkan balik guna bas alisan, dorang ada bagi free service ambil kitaorang di hotel. So barang-barang tu just tinggalkan di office Alisan.
- Next ke Zaina Dim Sum. Kat sini memang aku aim dim sum. Bagi aku makanan kat sini lagi sedap dari Chabura Dim Sum. Tomyum dia lagi sedap dari Kai tod decha. Hehe.
- then kitaorang ke clock tower market. Actually 1st day sampai, abang arie dah pernah bawa pergi market ni. Dah jalan-jalan dalam tu baru perasan market yang sama.
- Next ke Samila beach. Actually ni samila beach tak ada dalam list aku. Kalau ikut itinerary aku buat sepatutnya pergi Chang puak elephant Camp. Tapi disebabkan masa pergi tengah hot pasal Coronavirus so kitaorang terpaksa cancel ke tempat tu.
- Next ke Lee garden area.  Shopping susu, air susu tapi banana milk tak ada, keropok & air arabus di Centara shopping mall. Disebabkan di centara tak ada burger so singgah sekejap 7e area lee garden. Alhamdullilah banyak stok burgrr boleh borong. Haha.
- lastly kitaorang ke kim young market. Kat sini just beli kacang je. Nasib baik sempat beli. Itu pun dah ada kedai yang dah tutup.
- bila sampai alisan office agak terkejar masa jugalah. Sebab masing-masing berebut nk solat.
- 530pm semua penumpang kena naik tuk tuk ke tempat bus.
- Alhamdullilah pukul 5am selamat sampai TBS.

COST exclude meal & shopping

- Haleeva Sunshine Hotel = 4,227.12thb/ 4pax/2nights
- TK Mansion = RM78.89/room/2pax

OTHERS

- Island Hopping - Phi phi island (7island with insuran, lunch & tax )= 1, 300/pax
- Axa Insuran = RM 39/pax
- Sim Card Ais - 250thb

Brunch di Rahmatullah Hatyai Restaurant

Klonghae Floating Market

with Mr arie tuk tuk. dinner at Chalee D'hatyai

Island hopping

Dim Sum @ Zaina Dimsum Restaurant

Dinner at Malaysia Krabi.

Wine Village

Pulut Mangga.

banana nutella pancake!

Aonang Krabi

Honey Aiskrim

Aonang Beach

1. antara tempat yang dah lama aim nk pergi tapi smpi skrg tak pergi2 juga hahahaha thanks 4 sharing ;-)

2. saya da banyak kali plan kesana tapi ada saja halangan. walaupun dekat susah betul nak jadi trip ke Hatyai ni. insyallah ada rezeki dapat pergi..

suka tengok orang share makanan2 disana. sedap2 belaka nampak =D

Dah baca jangan lupa komen ye..