jambu ku berbuah lagi

✎dya bunga |⊙Saturday, January 14, 2012| ☑



geram aku tengok buah jambu ni.. banyak sangat..nasib baik  ada sebiji yang masak boleh  makan..

tak sangka buah jambu merupakan buah yang paling berkhasiat bagi mengekalkan vitamin dan mineral kepada tubuh manusia.. selalu makan je buah ni tapi tak tahu pula banyak khasiat nye..
  • Ketua Unit Sains Pemakanan, Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr. Rokiah Yusof berkata, orang ramai dinasihatkan supaya mengambil jambu batu sebanyak 400 gram sehari iaitu sebiji setengah selama empat minggu.
  • Buah jambu batu efektif menurunkan paras kolesterol dalam darah manusia dan amat bagus sekiranya dimakan setiap hari. ( sesiapa yang ada kolestrol boleh lah makan jambu batu setiap hari).
  • Bagi mereka yang menghadapi masalah paras kolesterol tinggi dalam darah, jambu batu boleh mengurangkan kolesterol iaitu 18.8 peratus dalam masa seminggu.
  • merawat kencing manis dan mengurangkan kolesterol, buah jambu batu muda atau mengkal ditumbuk kasar sebelum direbus dan airnya diminum dua kali iaitu pada waktu pagi dan sebelum tidur.
  • buah itu perlu dimakan bersama kulit-kulitnya sekali kerana ia mengandungi khasiat yang tinggi.
  • Bagaimanapun, pengambilan buah jambu batu perlu dibuat dalam jumlah yang mencukupi bagi memastikan khasiatnya berupaya memberi tindak balas kepada tubuh secara berkesan.
  • jambu batu sesuai diambil untuk amalan diet seimbang terutama bagi mereka yang mengalami masalah berat badan. (untuk orang yang tengah diet)
  • Daun jambu batu juga digunakan untuk mengubati kudis, ruam, seriawan mulut (ulser) dan kencing manis.




sebelum makan baik snap pic jambu ni dulu..

ni jambu dari pokok kt umah aku tau..



19 comments:

  1. sedap tu.. lagi2 kalau buat rojak buah.. hehe... lapar la pulak..

    ReplyDelete
  2. sedapnya kalau kena ngan asam boi tu.lme btul tak makan.hmmm

    ReplyDelete
  3. Header untuk awak dah siap...

    http://masrinasidek.blogspot.com/2012/01/untuk-arelan-mak-usu-dan-dyabunga.html

    ReplyDelete
  4. sedapnye jambu..makan dgn kuah rojak mak bee..nyum..nyum..hehehe

    nur tag dya untuk contest blog pling cun..jom join :)

    http://iniceritasepihidupku.blogspot.com/2012/01/blog-paling-cun.html

    ReplyDelete
  5. eh sedapnyer..post kt umah kat akak..:)

    daftar awal2 lagi elok..:)

    anak2 kita mmg comel..:)

    ReplyDelete
  6. @aReLaN memang sedap.. kalau nak dtg lah rumah..g petik..hehe

    ReplyDelete
  7. @Miss Nadya blh je.. kalau nak petik sendiri pun boleh..hehe..
    memang comei..hehe

    ReplyDelete
  8. Header yg awk tu nampak kecik sikit...
    Awk pergi entry sy tu... Awk KLIK dulu gambar tu untuk pembesaran supaya dpt saiz sebenar header... lepas tu baru awk save...

    ReplyDelete
  9. jambu? grrr,, nak.. sedap.. tmbh2 kalo cicah dgn garam belacan

    http://semuanyapendek.blogspot.com/2012/01/segmen-mr-eraz-fadli-tingkatkan.html kita tag awak.. hehe

    ReplyDelete
  10. jambu juge byk vitamin c dari oren tau. ;)

    ReplyDelete

dah baca jangan lupa komen ye..
satu pun jadi lah..:)

 

Copyright © 2017 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

| Top of page